Impuls voor toerisme

De Werelderfgoedstatus van het Waddengebied is een impuls voor het toerisme. Duurzaam toerisme en duurzaam ondernemerschap bieden kansen voor het Waddengebied. “Daar willen we graag op inzetten”, aldus Van Ruitenburg. Voor Waddenvoedsel gaat versterken niet om het bedenken van nieuwe initiatieven van bovenop, maar juist om het verbinden en verder uitbouwen van wat er al is, het leren van elkaar en de goede ideeën van onderop. Daarom brengt het stimulerende project vooral partijen en informatie samen.

Foto Vegetarische oester: Ruth de Ruwe

‘Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving’ heeft verschillende belangrijke samenwerkingspartners. Om te beginnen bestaat het Waddengastronomie-netwerk uit ondernemers in het waddengebied, die ook elkaar en andere ondernemers inspireren. De Waddengroep ontwikkelt samen met het ondernemersnetwerk foodroutes en inspiratiekaarten op de eilanden en regio’s op het vaste kustgebied en een waddenproductenplatform (een marktplaats voor producten uit het Waddengebied en de kuststreek). Daarin zijn Visit Wadden en Hogeschool NHL Stenden belangrijke partners. Zo worden er vanuit Visit Wadden events georganiseerd, zoals de Culinaire Waddenweken, en worden de resultaten van het programma, via de website van Visit Wadden, voor het voetlicht gebracht van de groen bewuste toerist en bewoner. NHL Stenden houdt zich daarnaast vooral bezig met kennisontwikkeling en -verspreiding en onderwijs. Denk aan receptuurontwikkeling, netwerkbijeenkomsten en scholingsmodules.

Inspiratiekaarten en foodroutes

Anno 2024 zijn er inmiddels dertien inspiratiekaarten en drieëntwintig foodroutes ontwikkeld. Zie deze link. De komende twee jaar worden deze kaarten en routes verder verrijkt. Daarnaast worden er aanvullend nog eens dertien nieuwe inspiratiekaarten en achtentwintig nieuwe foodroutes ontwikkeld.

Ontwikkeling Waddenproductenplatform

Voorafgaand aan de ontwikkeling van het Waddenproductenplatform worden vier pilotonderzoeken uitgevoerd naar initiatieven rond decentrale Waddenmarktplaatsen. Hierbij kijkt de Waddengroep naar succes- en faalfactoren en mogelijkheden voor samenwerking om onder andere duurzaamheid te bevorderen. Daarnaast is er nog een ‘waddenbrede’ inventarisatie naar webshops die geschikt zijn voor opname op het Waddenproductenplatform. De eerste resultaten van de pilots (op Texel, Ameland, Noordoost-Friesland en Noord-Groningen) bieden goede aanknopingspunten voor de verdere uitwerking van het platform.

Vijfenzeventig Waddenrecepten

Naast de inspiratiekaarten, foodroutes en de ontwikkeling van het Waddenproductenplatform, zijn er inmiddels vijfenzeventig unieke Waddenrecepten ontwikkeld door chefs en studenten van NHL Stenden in samenwerking met ondernemers uit het Waddengebied.  Deze recepten worden openbaar gemaakt voor het grote publiek en zijn straks via de website van Visit Wadden terug te vinden. Daarnaast wordt er momenteel gewerkt aan een business-to-business landingspagina die Waddenondernemers introduceert met het Waddengastronomie programma. Inmiddels staat hiervoor de basis. Aanvullende content zoals recepten, chef videoclips en kennis uit diverse onderzoeksresultaten worden de komende jaren toegevoegd.

Netwerkbijeenkomsten

Om meer herkenbaarheid te krijgen voor het programma Waddengastronomie zijn ondertussen vier Waddenbrede netwerkbijeenkomsten voor kennisuitwisseling georganiseerd door NHL Stenden. De bijeenkomsten waren bedoeld voor lokale ondernemers in de voedselketen, regiogidsen en toeristische- en horecaondernemers actief in het Waddengebied. Tijdens deze bijeenkomsten is uitgebreid aandacht besteed aan waddenvoedselproducten, kennis van de waddennatuur en het -landschap, thema’s van ontwikkelde Waddenfood inspiratiekaarten en routes, de opzet en deelname aan de Culinaire Waddenweken en het gebruik van ondersteunende media. Regionale telers, vissers, productmakers, boeren en culinaire specialisten traden op als gastdocenten uit de praktijk. Hiermee liet het programma zien hoe de eilanden, Waddenzee en waddenkust samen kunnen komen in de waddenkeuken. De bijeenkomsten vonden verspreid over het gebied plaats: in Friesland, Groningen, Noord-Holland en op de Afsluitdijk. Voor de komende twee jaar staan er nog eens vier netwerkbijeenkomsten op de planning.

Culinaire Waddenweken

In 2022, van eind oktober t/m eind november, hebben de Culinaire Waddenweken voor de eerste keer plaatsgevonden. Ruim dertig horecaondernemers deden mee aan het culinaire evenement georganiseerd door Visit Wadden. Ter promotie is bij een boer een Waddendiner georganiseerd voor stakeholders en is één van de foodroutes samen met de Waddengroep geopend. Om de Culinaire Wadden Weken onder de aandacht te brengen bij een groot publiek (zowel lokaal als nationaal), zijn verschillende marketing- en communicatiemiddelen ingezet. En met succes, tijdens de tweede editie in 2023 was het aantal deelnemende ondernemers inmiddels verdubbeld naar zestig.

Ondanks de vertragingen tijdens de start van Waddengastronomie door Corona, is het programma goed op weg om een duidelijke bijdrage te leveren aan de promotie van waddengastronomie en het bevorderen van duurzaam toerisme in het Werelderfgoed Waddenzeegebied. Het programma loopt nog tot het eerste kwartaal van 2026.

Samen de identiteit van de Waddenkeuken verder ontwikkelen en uitdragen

Annette van Ruitenburg

Waddengastronomie

IKW-Waddenfonds € 1 miljoen

Provincies € 0.6 miljoen

Overige financiers € 0.4 miljoen