Inmiddels zit het project in de derde en laatste fase en is programmamanager Marcel Moerman bezig om deze fase in goede banen te leiden. Marcel: “Het project Súd Ie is al langere tijd onderweg. Zo is de Súd Ie al verdiept, zijn een groot aantal bruggen verhoogd, zijn oevers natuurvriendelijker gemaakt en zijn er rustgebieden voor vissen en ander waterleven aangelegd.”
In december 2023 is de vispassage bij Ezumazijl geopend. Hiermee kunnen vissen gemakkelijk van het Lauwersmeer naar de Súd Ie zwemmen en weer terug. Verder wordt in de start van 2024 de Saatsenbrêge bij Ezumazijl opgehoogd. Marcel verwacht dat het werk in mei wordt afgerond, waarna de gehele Súd Ie ook voor boten met een hoogte tot 2,5 meter bevaarbaar is. Marcel: “Kortom, we maken mooie stappen, maar er zijn ook nog wat grote deelprojecten te realiseren. Zo gaan we de Aalsumerpoortbrug bij Dokkum aanpakken en zitten we middenin het proces om tot de aanleg van een fietspad langs de Súd Ie te komen.” Dit laatste draagt er in belangrijke mate aan bij dat witte vlekken in het fietsknooppuntennetwerk worden opgevuld, zodat recreanten worden verleid om de omgeving van de Súd Ie te ontdekken en te beleven. Marcel: “Samen met de vaarroute, hopen we zo meer verblijfstoeristen en dagrecreanten aan te trekken zodat de regio de vruchten van het groeiende toerisme kan plukken.”
Onderzoek
Naast de recreatieve en economische maatregelen die nog genomen moeten worden, wordt er ingezet op vismigratie-onderzoek. Wetterskip Fryslân en Van Hall Larenstein gaan daarin samen aan de slag. Zo kijken ze naar de ontsluiting van de polders langs de Súd Ie, om te monitoren in hoeverre vissen zoals schieraal en de driedoornige stekelbaars daar baat bij hebben, en werken ze met een innovatief monitoringssysteem om de vissentrek van de Waddenzee tot in het achterland in kaart te brengen. Voor dat laatste wordt nauw samengewerkt met het project ‘Vissen voor verbinding’.

Planning
In 2022 is de planning herijkt. Marcel: “Vanwege stijgende bouwkosten moesten we in 2022 een pas op de plaats maken. Het is mooi dat de projectpartners extra bijdragen beschikbaar gesteld hebben om dit prachtige programma te voltooien.” Met het op hoogte brengen van de Saatsenbrêge wordt in 2024 de vaarroute toegankelijk voor boten met een doorvaarthoogte tot 2,5 meter. Voor de realisatie van de projecten Aalsumerpoortbrug en het fietspad zou 2025 haalbaar moeten zijn.
Foto: Marcel van Kammen
Marcel Moerman
Súd Ie
IKW-Waddenfonds € 8.5 miljoen
Provincies € 3.5 miljoen
Overige financiers € 22 miljoen